jueves, 17 de junio de 2010

Tema 5.- Anàlisi educatiu dels mass media.

La prestatgeria digital
Aquest servei digital, està destinat a centres docents i permet escriure llibres de manera col•laborativa a través d’Internet. Es proporciona un compte a cada centre des d’on es poden crear llibres virtuals i assignar-ne l’administració a diferents usuaris. El funcionament és el següent: a mesura que es van creant llibres nous, s’emmagatzemen a la prestatgeria restant a l’abast de tothom qui els vulgue consultar. Els continguts dels llibres es poden afegir d’una manera molt senzilla, que està a l’abast de tothom, fins i tot, dels més petits. Aquests s’estructuren en capítols, dins dels quals hi ha les pàgines del llibre. A la relació dels llibres s’hi accedeix des del catàleg general.

Una de les característiques importants de la prestatgeria digital és crear un espai que els centres puguin consultar la feina feta per altres i donar a conèixer la pròpia. Alguns centres també aprofiten el sistema per publicar treballs fets amb l’alumnat i posar-los a l’abast de tothom. Els llibres exposat a la Prestatgeria són propietat dels centres que els han creat.
És una manera més de buscar la participació i la interacció amb els usuaris.
Podem consultar la web: http://phobos.xtec.cat/llibres/prestatgeria

El programa 1x1
Conegut com un ordinador per cada alumne, és un projecte d'integració de les tecnologies de la informació i la comunicació en els centres educatius que pretén accelerar la incorporació de l'ús d'aquestes tecnologies en la pràctica docent. D'aquesta manera, el projecte preveu habilitar els mecanismes i recursos per a l'ús personalitzat d'un ordinador portàtil per part de cada alumne i professor, així com la transformació de les aules actuals en digitals. L’Educa 1x1 està composat per una PDI (Dept. Educació), un portàtil (alumne, part subvencionat) i la formació del professorat.
Aquesta transformació ha d'anar acompanyada de la connexió a Internet a l'aula i la interconnectivitat de tots els equips, facilitar l'accés a la xarxa de l'alumnat i del professorat al seu domicili en horaris especials, assegurar la formació del professorat en aspectes no només tecnològics, sinó també metodològics i socials, facilitar l'accés de tota la comunitat educativa a materials digitals educatius ajustats als dissenys curriculars i implicar l'alumnat i les seves famílies en l'adquisició, custòdia i ús d'aquests recursos.
En el cas de Catalunya, la implantació del programa Educat 1x1 s'iniciarà en els centres educatius d'ensenyament secundari a fi i efecte de garantir que no es trenqui l'itinerari educatiu entre primària i secundària.
La seva finalitat és facilitar a l’alumne la recerca d’informació i ajudar-lo a que pense i sigui autosuficient.
Un altre objectiu del programa 1x1 és substituir progressivament els llibres de text en paper, per llibres de text electrònics gratuïts per a l'alumnat. Caldrà, doncs, generar recursos compartits que ningú de forma individual podrà igualar en qualitat si s’aprèn a treballar de forma col•laborativa. Aquest projecte s’ha d’entendre com una oportunitat de millora educativa per assolir l’equitat i l’excel•lència en un món connectat.

Per l’altra banda, també hem de tenir en compte la formació del professorat. Si volem millorar l’ensenyament no n’hi ha prou amb innovar i dotar de recursos necessaris a les aules, també hem de tenir un professorat qualificat, que sigue receptiu a les noves innovacions i apostar per una formació del professorat que ens porte cap als objectius que volem anar.
El canvi que suposa el programa 1x1 és una ocasió magnífica per conscienciar-nos de quin món tenim i quin volem.
Més informació: http://www.xtec.cat

No hay comentarios:

Publicar un comentario